Na een jarenlange juridische strijd kan het recht eindelijk zegevieren. De Europese commissie, Nintendo en de Europese en nationale consumentenorganisaties hebben eindelijk een akkoord bereikt. Nintendo zal alle driftende controllers gratis herstellen, met levenslange garantie!
Gedupeerden (wie heeft er géén driftende Joy-Con controllers? Meld je in de comments below) kunnen vanaf nu een gratis reparatie aanvragen. Er is zelfs geen aankoopbewijs nodig, dus het maakt niet uit waar je de controllers hebt gekocht. Wel moet het uiteraard om officiële Nintendo controllers gaan.
Een herstel aanvragen kan op de volgende pagina: Joy-Con-controllers | Contact | Service en info | Nintendo
Ik probeer het alvast even uit met mijn oude driftende controllers!
Zelfs een Joy-Con zonder drift is een meh-ding.
Voila, alvast eens het formuliertje ingevuld. Wel opmerkelijk dat je slechts 1 Joy-Con per keer kan aanmelden. Dus als je zowel het linker- als rechterdeel van je Joy-Con wil laten repareren, moet je twee afzonderlijke aanvragen indienen. Achteraf zal je dan ook twee afzonderlijke RMA-codes krijgen die je op het pakje moet kleven. Ik weet ook niet precies of je ze samen mag verpakken, of als je echt elke Joy-Con in een afzonderlijke verpakking moet steken (zou niet zo gunstig zijn voor het milieu en voor de belasting van de post).
Een klein halfuurtje na het indienen van het formulier kreeg ik via mail de RMA barcode die ik op het pakje moet kleven. Je krijgt ook een adres van Nintendo Benelux waar je het pakje naar moet opsturen. In de mail staat simpelweg dat je het pakje moet laten frankeren bij de post, maar ik heb geen idee of deze kosten voor de verzender zijn. Ik zou verwachten dat Nintendo de verzendkosten betaalt, maar dat zal ik nog moeten ontdekken.
De onderzoeksjournalistiek gaat verder!