Immortals of Aveum: een nieuwe magische singleplayer shooter die op 20 juli verschijnt

Electronic Arts en Ascendant Studios hebben Immortals of Aveum onthuld, een “singleplayer magische shooter” die al vanaf 20 juli verkrijgbaar is voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en Windows (EA App, Steam en Epic Games Store).

Immortals of Aveum is het debuut van die indie studio Ascendant Studios. De creative director, Bret Robbins, werkte ook al aan enkele Call of Duty campaigns.

De game wordt uitgegeven door EA onder het ‘EA Originals’ label (net zoals A Way Out, Rocket Arena, It Takes Two en meer). Dat verandert overigens niets aan de prijs, want de Standard Edition is nu te pre-orderen voor consoles voor 79,99 EUR. Op pc is de titel wat goedkoper (59,99 EUR).

Aangenaam verrast dat het hier om een singleplayer game gaat en niet de zoveelste multiplayer shooter. Het feit dat het wordt gelanceerd onder EA Originals stemt me ook positief, want daar zitten toch vaak interessante titels bij. Gezien het om het debuut gaat van een nieuwe indie studio verwacht ik niet meteen een gigantische runtime, dus het prijskaartje van 79,99 EUR consoles blijft toch hallucinant.

Deze game werd trouwens al voor het eerst kort getoond tijdens The Game Awards in 2022 en is al sinds 2018 in ontwikkeling. Het heeft mijn aandacht, maar ik wacht nog eventjes rustig af op de eerste reviews. Singleplayer shooters speel ik meestal in een weekendje uit om daarna nooit meer aan te raken, dus dan is 79,99 EUR wel erg prijzig (al zal ik hem gewoon op pc spelen, maar 59,99 EUR is nog steeds wat aan de hoge kant).

EDIT: oh wacht eens, ik herinner me net dat EA Play Pro een ding is. Dus in dat geval neem ik gewoon een maandabonnement voor 15 EUR en kan ik de game meteen op day one (uit)spelen. Lang leve subscription services!

The One Where Estelle Dies Episode 15 GIF by Friends

De echte onthulling was via die nietszeggende teaser trailer bij ome Geoff en toen deed het mij zo weinig dat ik deze alweer vergeten was. Nu dus de volledige reveal, select groepje kreeg al een hands-on en was behoorlijk positief, andere media kregen een uitgebreide hands-off presentatie.

Dit is het debuut van een nieuwe studio, dat opgepikt wordt door EA (dat imo de laatste jaren weer veel beter bezig is), maar is dit wel een indiegame? Denk dat hier voldoende budget achter zit. De studio zelf bestaat uit een honderdtal zeer ervaren devs. Ze moeten straks het publiek overtuigen dat dit de volle mep waard is.

Wanneer er wordt gesproken over de lengte hebben ze het toch over een shooter van een uur of 20. Dat valt nog te bezien uiteraard, maar ze willen er alleszins een lijvige campaign van maken (dit door het gebrek aan mp-modi). Mooi dat EA, sinds het succes van Fallen Order weer volop gelooft in single player games.

Opvallend was dat de devs laten uitschijnen dat het behoorlijk uniek is allemaal, en dat er inmiddels toch al enorm veel vergelijkingen zijn gemaakt met andere titels. Robbins heeft enorm veel ervaring met shooters en kort door de bocht is dit een Call of Duty met magie. Al wie op bezoek mocht bij de studio heeft het over een verrassende en zeer vlot spelende fantasy shooter. En zo heeft deze game plots mijn interesse, en we hoeven er zelfs niet lang meer op te wachten.

1 like

Ziet er cool uit! De vrouwelijke hoofdrolspeelster in de trailer is volgens mij Gina Torres (Jessica Pearson uit Suits). En hoera voor singleplayer shooters!

1 like